Werkende moeder en toch tijd voor jezelf? Het kan met deze tips!

Eigenaar Persoonlijk Blog, The Blog

Herkennen jullie dat ook, dat je steeds het gevoel hebt nog heel veel te moeten doen, eigenlijk altijd achter de feiten aanloopt (voor je gevoel) en nooit eens even een momentje voor jezelf, want er is altijd iemand die iets van je wil (Mam, mag ik een ijsje of manlief, waar heb je mijn autosleutels gelaten..)  Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik vind het soms best lastig om werk, kids, man, vriendinnen en familie zo te combineren dat ik ook nog tijd voor mezelf overhoudt. Mijn kids zijn weliswaar geen kleintjes meer maar aandacht hebben ze wel nodig (en daar hebben ze ook recht op).

Zelf merk ik dat het hebben van een eigen bedrijf heel anders is dan toen ik in loondienst was. Toen ik nog in loondienst werkte trok ik na een werkdag de deur achter me dicht en was ik “vrij” en kon ik het loslaten. Nu met mijn eigen bedrijf is het echt anders. Werk en privé lopen kriskras door elkaar en als ik niet op pas ben ik 24/7 aan de slag, en dat is logisch want je bent bezig iets op te bouwen en dat gaat niet in 4 * 9. Je hoort me dan ook absoluut niet klagen maar ik ben wel gaan nadenken hoe ik alles in goede banen kan leiden en zo “alle ballen” op een voor mij fijne manier in de lucht kan houden. Daarom heb ik online  wat onderzoek gedaan over dit onderwerp en wil deze tien tips jullie niet onthouden. Want of je nu eigen ondernemer bent, een drukke baan hebt of wat dan ook, je tijd is kostbaar en die moet je ook aan jezelf schenken.

Probeer deze tips eens uit en laat het ons weten hoe jij meer in balans met je tijd bent! Hebben jullie eigenlijk nog tips over goede balans creëren van werk en privé, laat dan een reactie achter, dat zouden we super vinden?

Tien tips voor werkende moeders om meer uit hun dag te halen

Met een paar handige tips zorg jij voor meer efficiëntie in je werkzaamheden en weet je wat helemaal geweldig is? Deze tips zijn zowel thuis als op het werk te gebruiken.

  1. Stel je prioriteiten

Zelfs met de beste timemanagement tips kun je niet alles doen. Er moeten prioriteiten gesteld worden. Gat ga je doen?

Doe de belangrijkste en/of lastigste klussen het eerst, dan heb je die alvast gedaan en blijf je er niet tegenaan hikken. Ervaar maar wat een super goed gevoel dat geeft. Stel deze klussen niet uit, het moet toch een keer gebeuren en je zult zien dat het reuze meevalt en je veel sneller klaar bent dan gedacht.

  1. Zorg voor rust

Rust creëer je door het realiseren van routine. Immers over zaken die routine zijn hoef je niet meer na te denken. Die energie kun je dus heel goed besteden aan andere zaken. Hoe creëer je routine? Door je spullen op vaste plaatsen te leggen, maak standaard documenten, zorg voor een vast ritme voor bijvoorbeeld huishoudelijk werk of besteed het uit. Maak een agenda met steeds terugkerende werkzaamheden. Alle andere zaken kun je daar dan eenvoudig om heen plannen. Zo sta je niet voor verrassingen en voel je minder druk om dingen af te maken.

  1. Maak een realistisch takenlijst per dag

Maak een takenlijst van wat je deze dag echt wilt doen. Grote taken hak je in stukken, zodat de taak overzichtelijk is. Zorg er wel voor dat de takenlijst uit te voeren is, anders geeft het meer stress. Het is heerlijk om de taken die je gedaan hebt af te kunnen strepen. Door een takenlijst heb je overzichtelijk wat je die dag wilt doen en dat overzicht geeft structuur. Immers als je elke dag één specifieke taak afrond dan heb je er over een maand gewoon dertig af, hoe fijn is dat!!

  1. Zet een kookwekker

Zet de kookwekker op bijvoorbeeld 30 minuten en benut die tijd voor de klus die je voor ogen hebt, bijvoorbeeld de post uitzoeken of de kamer opruimen. Door de wekker te zetten lijkt de klus veel overzichtelijker en zorg dat je ook niet gestoord wordt  in deze periode. Dus telefoon en pc aan de kant. Na 30 minuten kun je bekijken of je je wekker nog een keer zet voor deze klus of dat je nu iets anders gaat doen.

  1. Plan ook pauzes (heel belangrijk)

Het lijkt zo logisch om hard door te werken om op die manier zoveel mogelijk werk te doen. Pauzes zijn echter hard nodig om goed te kunnen werken. Door een pauze kun je jezelf weer even opladen waardoor de klussen daarna weer sneller gaan. Na 60 tot 90 minuten werken 10 minuten pauze is een mooi ritme. En zeg nu zelf een halfuurtje pas gaat echt het verschil niet maken op een hele dag. Dus geniet even van dat heerlijke ME-time momentje.

  1. Ga niet multitasken

Het kost veel energie om continue te schakelen van de ene taak naar de andere taak. Het is efficiënter om langere tijd aan één taak te besteden, zodat je er goed inzit met je gedachten. Dus laat je niet afleiden door andere zaken. Bovendien is focus heel belangrijk om je taak af te ronden en het geeft je een heerlijk gevoel dat je klaar bent. Als je aan het multitasken ben lijkt het of je heel veel gedaan hebt, maar let maar eens op hoeveel je dan echt afgemaakt hebt? Nou wat denk je? Focus op een taak en maak die af!

  1. Check e-mail en social media op vaste tijden

Je kunt op je mobiele telefoon instellen dat je voor elke e-mail, whatsapp, tweet of berichtje op Facebook een signaal krijgt. Zet deze signalen uit en bekijk deze informatie op enkele vaste tijden per dag. Je wordt anders continue afgeleid door de berichten en zeg nou zelf: hoe belangrijk is het dat je de berichten meteen leest? Zie ook tip 4 en 6. Werk geconcentreerd een tijdje en dus zonder interrupties van mobiele telefoons.

  1. Schrijf gedachtenspinsels in een notitieboekje

Gedurende de dag komen er heel wat gedachten en ideeën op. Schrijf deze ideeën en things-to-do op in een notitieboekje. Liefst meteen gesorteerd op onderwerp, dus things-to-do bij elkaar en ideeën over een project bij elkaar etc. Op die manier kun je je hoofd gemakkelijker leeg maken en concentreren op de taken waar je mee bezig bent en je ideeën gaan niet verloren. Die plan je dan gewoon weer voor een andere dag!

  1. Organiseer en ruim op

Opruimen, archiveren en ordenen zijn belangrijk om efficiënt met je tijd om te gaan. Als je je papieren meteen opruimt, hoef je ze niet een tweede keer te bekijken om te beoordelen wat je ermee moet doen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mail. Elke dag of elke week een beetje scheelt uiteindelijk een hoop tijd en ergernis. Bovendien geeft het rust en kun je veel makkelijker je werk doen.

  1. Doe vooral ook leuke dingen

Door regelmatig leuke dingen te doen, heb je voldoende energie om de noodzakelijke klussen te doen. Waar krijg jij energie van?

 

 

Bron: Meermariska